بسم الله الرحمن الرحیم

رب اشرح لی صدری و یسرلی امری واحلل عقده من لسانی یفقهوا قولی

پروردگارا سینه ام را برایم بگشا؛ وکارم را برایم آسان گردان وگره از زبانم بگشای تا سخن مرا به طور عمیق بفهمند

 

عرض سلام و خیرمقدم دارم خدمت همه حضار محترم، مهمانان گرامی خصوصا” اساتید معظم، اعضاء محترم شورای مرکزی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره،دانشجویان عزیزوجناب آقای دکتر وینفرید ریف روان درمانگر و رئیس دپارتمان روان درمانی دانشگاه ماربورگ آلمان.

خوش آمدید به ایران

 

 

 

 

 

با افتخار اعلام میکنم انجمن مطالعات روان درمانی امروز افتتاح می گردد. هر چند این انجمن برای دریافت مجوز با مشکلاتی مواجه شد و زودتر از این می بایست افتتاح شود اما لازم است از مساعدت های جناب آقای دکتر غلامی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فن آوری،دکترجلالی دبیرکمیسیون انجمن های علوم وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری، اعضاء هیأت مؤسس  و هیأت مدیره و سایر همکاران که زحمت کشیدند و بالاخره امروز موفق شدیم این انجمن را افتتاح نمائیم تشکر میکنم.

 

خلاصه اهداف  و وظایف : انجمن مطالعات روان درمانی ایران براساس اساسنامه مصوب عبارت است :

  1. ایجاد و تحکیم روابط علمی و تحقیقاتی در سطح ملی و بین المللی بین محققان و متخصصانی که به گونه ای با علم روان درمانی سروکار دارند.
  2. همکاری با نهادهای اجرایی، حاکمیتی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری طرح ها و برنامه های مربوط به امور آموزشی و پژوهشی
  3. ترغیب و تشویق دانشجویان، پژوهشگران و تجلیل از محققان و روان شناسان ممتاز در زمینه های روان درمانی
  4. ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی
  5. تشکیل گردهمایی های علمی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی
  6. انتشار کتب و نشریات علمی با نام اختصاصی انجمن مطالعات روان درمانی ایران
  7. برگزاری دوره های آموزش حرفه ای به منظور توانمند سازی روان درمانگران (روان شناسان، مشاوران و روانپزشکان )

 

 

هرچند اساتید معظم حاضر درجلسه درباره تاریخ روان درمانی ایران توضیح خواهندداد.

اما مستحضرید ؛ سابقه روان درمانی ایران به قرن های گذشته با نام روان شناسان بزرگی چون ابن سینا ، گره خورده است ،آشنا هستید؛ اما به دلیل تمرکز بیشتر بر وضعیت موجود، خدمات حرفه ای روان شناسی و مشاوره نوین معاصر را میتوانیم به فعالیت های دهه هفتاد و ضرورت های  بعد از جنگ تحمیلی و تأسیس مراکز خدمات روان شناسی و مشاوره در بنیاد شهید، سازمان ملی جوانان، سازمان بهزیستی و نیروهای مسلح اشاره کرد که زمینه ای شد که قانون سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در سال 1382 در مجلس شورای اسلامی تاسیس گردد.

از سال 1382 روان شناسی و مشاوره در زمینه کمی رشد بسیار زیادی کرده است و ازنظر کیفی ما در سازمان نظام روان شناسی خصوصا” در کمیسیون های تخصصی  و شورای مرکزی تلاش می کنیم رشته را به سمت کیفی سازی هدایت کنیم. تأسیس انجمن مطالعات روان درمانی ایران می تواند زمینه ساز آن باشد که ما بتوانیم در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره مرز صلاحیت حرفه ای روان شناسان و مشاوران را اجرائی نمائیم و این جزء آرزوهای ماست.

 

 

 

 

از همه حضار محترم و همکاران گرامی می خواهم همکاری خود را از امروز با این انجمن آغاز نمایند این انجمن مال شماست. همانطوریکه سازمان نظام روان شناسی و مشاوره هویت ماست. این انجمن هم جزء هویت روان شناسی و مشاوره است اینجانب تلاش کردم انجمن راه اندازی شود و ساختارهای لازم ایجاد شود. قطعا سازمان دهی رویکردهای روان درمانی، ایجاد دپارتمان های تخصصی و همچنین برگزاری دوره های حرفه ای با همکاری اساتید داخل وخارج ازکشور جزء اهداف و اولویت های این انجمن می باشد و بدنبال آن هستیم با تأسیس انستیتو روان درمانی ایران بتوانیم دوره های روان درمانی و پسا دکتری را جنبه قانونی دهیم. جلسات نقد و بررسی رویکردهای روان درمانی را بزودی راه اندازی می کنیم، به دلیل ضرورت های که همه شما میدانید، تقاضا دارم تمام روانشناسان و مشاوران عضو انجمن شوند برای ارتقا آن هر کمکی میتوانند، بنمایند.

 

و انشاء الله یک سال آینده کنگره بزرگ مطالعات روان درمانی ایران را برگزار می نمانیم و مجله علمی و پژوهشی مطالعات روان درمانی را راه اندازی می شود

 

ازحسن توجه شما بزرگواران سپاسگزارم.

منتظرم از صحبت های شما عزیران استفاده نمائیم.