به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان، در نشست بین المللی روان شناسی و روان پزشکی در نیروهای نظامی و انتظامی که روز شنبه، ۲ شهریور سال جاری در سالن همایش های مجتمع رفاهی پردیس ناجا برگزار شد، اظهار داشت: به نیابت از جامعه روان شناسان و مشاوران از برگزار کنندگان این نشست بین المللی تشکر می کنم. سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور به عنوان سازمان ناظر و معیار، استاندارد ساز مسائل روان شناسی و مشاوره در کشور است و بر تمام فعالیت های روان شناسان و مشاوران شاغل در نهادها و ارگان ها نظارت دارد.
وی با ابراز خرسندی از اهمیت نیروهای نظامی و انتظامی به موضوع سلامت روان، گفت: در چند سال گذشته در نیروهای نظامی و انتظامی فعالیت های گسترده ای داشته ایم.
دکتر حاتمی، افزود: از سال ۱۹۱۷ روان شناسی در بستر نیروهای نظامی و انتظامی رشد کرده و روان شناسی خود را مدیون نیروهای نظامی و انتظامی می داند. در جنگ تحمیلی روان شناس بزرگی ما را هدایت می کرد و انگیزه ها و تاب آوری را در ما ایجاد می کرد. همین باعث شده بود تا مادری که یکی از فرزندانش امروز شهید می شد، فردا فرزند دیگرش را برای حضور در جبهه های نبرد حق علیه باطل بدرقه کند.
رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، تصریح کرد: این ادراک خودکارآمدی ناشی از آموزش هایی بود که آن روان شناس بزرگ به ما آموخته بود و همه ما پا به رکاب بودیم تا در دفاع مقدس حضور داشته باشیم و چه حماسه ها که آفریده شد. این ها به خاطر این بود که این شرایط در بستر انقلاب و تحت رهبری امام راحل (ره) آفریده شد.
دکتر حاتمی، اذعان داشت: اهمیت روان شناسی و مشاوره در کوچک ترین امور زندگی تا جنگ ها تحت عنوان جنگ روانی که معادل جنگ نظامی و جنگ نظامی معادل جنگ اقتصادی است وجود دارد. به همان نسبت که باید ابزار لجستیک داشته باشیم، نیاز به ابزار روان شناسی هم داریم.
وی با بیان این که شاغلان در نیروهای نظامی و انتظامی در رده مشاغل سخت طبقه بندی می شوند، اظهار داشت: باید برای تاب آوری، هم آورد طلبی و زندگی بهتر نیروهای نظامی و انتظامی از روان شناسی و مشاوره استفاده کنیم. با افتخار عرض می کنم که امروز تنها برای اختلالات روانی از روان شناسی و مشاوره استفاده نمی کنیم بلکه جمعیت هدف ما تمام مردم ایران هستند. ارتقاء سلامت و رفتار سالم جزو برنامه های روان شناسی و مشاوره است.
اگر بخواهیم در نیروهای نظامی و انتظامی کارآمدی و ادراک کارآمدی بیشتری داشته باشیم باید مبحث سلامت روان را در راس برنامه های سلامت نیروهای انتظامی بگذاریم.
وی، ادامه داد: اکنون در نیروهای نظامی و انتظامی کارهای زیادی در حیطه روان شناسی و مشاوره انجام می شود. ما کمیسیون روان شناسی نظامی در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور داریم که از وزارت دفاع، نیروهای زمینی، هوایی و انتظامی عضو آن هستند و برنامه ریزی های خوبی را در ابعاد مختلف انجام می دهند.
رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، گفت: ما انجمن روان شناسی نظامی داریم. فقط ۲۰۰ نفر از نیروی زمینی در نوبت مصاحبه در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور برای دریافت پروانه اشتغال تخصصی هستند. این یعنی نیروهای نظامی و انتظامی ما به روان شناسی و مشاوره اهمیت زیادی می دهند. ما در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، کمیسیون روان شناسی انتظامی را جدا از کمیسیون روان شناسی نظامی ایجاد کرده ایم.
نیروی انتظامی به دلیل ماهیت کاری که دارد و با مردم سر و کار دارند باید دائما با روان شناسی و مشاوره دم خور باشند. باید کارکنان نیروهای نظامی و انتظامی تحت آموزش هایی از قبیل مهارت های زندگی مثل مهارت ارتباط موثر قرار بگیرند، همچنین مسئله خانواده آن ها مهم است. نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این زمینه برنامه ریزی خوبی در مرکز فرهنگی سپاه انجام داده و مراکز خدمات روان شناسی و مشاوره ای شمیم را ایجاد کرده است که برنامه های وسیعی برای آموزش کارکنان و خانواده های آن ها دارند که جای تقدیر و تشکر دارد.
دکتر حاتمی با تاکید بر قرار گرفتن مسئله پیشگیری در راس کارهای نیروهای نظامی و انتظامی، گفت: امروز نگاه ما به مسائل زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی است، بنابراین نگاه ما سلامت محور است، همان نگاه سازمان بهداشت جهانی، اگر نگاه سلامت محور باشد باید برنامه داشته باشیم؛ یعنی از لحظه ورود تا لحظه ای که می خواهید ماموریت انجام دهید. در تمام مراحل نیاز به وجود روان شناس و مشاور در کنار نیروهای نظامی و انتظامی وجود دارد. اگر می خواهید افسر یا سرباز تاب آور داشته باشید باید از روان شناسی و مشاوره بهره بگیرید.
متاسفم که برخی فکر می کنند موضوع سلامت به درمانگاه ها و بیمارستان ها خلاصه می شود.
رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، ادامه داد: بحث پیشگیری و تاب آوری و مهارت های زندگی و موضوعاتی که در برنامه ۲ روزه دیدم موضوع کارهای روان شناسی، مشاوره و روانپزشکی است که باید برای آن برنامه داشته باشیم.
وی افزود: خواهش می کنم بحث غربال گری را نادیده نگیرید و از همین حالا برای این موضوع برنامه داشته باشید و اگر فردی نیاز به مداخلات روانشناختی داشت، اقدام شود. اگر می خواهیم افسر یا سرباز با آن ویژگی برای ماموریت موفق باشد باید دائما روان شناس و مشاور کنار آن ها باشد.
بر اساس استاندارد جهانی، هر ۵۰ خانوار باید یک روان شناس داشته باشند. خانواده های نیروهای نظامی و انتظامی که دائما ماموریت های سخت را تجربه می کنند، بیشتر از خانواده های عادی نیاز به کارهای فرهنگی و خدمات روان شناسی و مشاوره ای دارند. باید در این زمینه تلاش زیادی شود. ما در این در نشست بین المللی امروز بیائیم گذشته را بررسی کنیم. ببینیم گذشته چگونه بوده است. قبلا هم گفته ام کارهای بسیار خوبی در نیروهای نظامی و انتظامی می شود، اما هماهنگی وجود ندارد.
وی ادامه داد: باید معاونت های نیروهای نظامی و انتظامی در بحث روان شناسی و مشاوره با یکدیگر هماهنگ باشند. این ها باید در فرماندهی واحد با یکدیگر هماهنگ باشند. این به معنی دخالت در امور یکدیگر نیست. نمی توانیم ببینیم امروز در کلانتری های ما افرادی مشاوره می دهند که صلاحیت و تخصص لازم را ندارند.
سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور باید بر کار روان شناسان و مشاوران نظارت کند. هر فردی نمی تواند این فعالیت تخصصی را انجام دهد. مسئله سلامت روان از پزشکی هم مهم تر است.
دکتر حاتمی، تصریح کرد: اگر بخواهیم فردی را در نیروهای نظامی و انتظامی به کار بگیریم حتما باید صلاحیت و توانمندی آن را از مرجع صالح که همان سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور است، تائید شود‌
وی افزود: خوشوقت هستم که با نیروهای نظامی و انتظامی همکاری بسیار گسترده ای داریم، اما در زمینه روان شناسی و مشاوره باید کار تخصصی باشد زیرا در غیر این صورت فرصت تبدیل به تهدید می شود.
باید افراد پروانه اشتغال تخصصی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور را در اختیار داشته باشد تا بتوانند این فعالیت حرفه ای را انجام دهند.
وی، گفت: امیدوارم این نشست مقدمه ای برای کنگره ای شود برای حضور همه بخش های نیروهای نظامی و انتظامی دست آوردهای خود را در آموزش، پژوهش و درمان ارائه دهند.
رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، با تاکید بر این که مسئله پیشگیری جزو وظایف ذاتی نیروهای نظامی و انتظامی است، گفت: پیشنهاد ما این است که با وجود ساختار سازی خوبی که در نیروهای نظامی و انتظامی شده، اما با تفاهم نامه مشترک میان نیروهای نظامی و انتظامی و سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور از هزار مرکز ما می توانید بهره مند شوید و در برخی موارد هم بهتر پاسخ می دهد. امکان دارد خانواده ای نخواهد به مراکز نیروهای نظامی و انتظامی مراجعه کند، اما هزار مرکزی که ما داریم می تواند کارگشا باشد. در بخش پیشگیری و بحث مهارت ها، تاب آوری، آزمون ها و غیره بر عهده خود شما، اما در بخش مداخله می توانید از ظرفیت ۱۰۰۰ مرکز تحت نظارت سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور استفاده کنید.
دکتر حاتمی، با بیان این که نیروهای نظامی و انتظامی در بحث پوشش بیمه ای خدمات روان شناسی و مشاوره پیشگام هستند، گفت: امیدواریم سازمان تامین اجتماعی هم این مسئله را برای تمام اقشار جامعه در نظر بگیرد تا همه افراد به ویژه افراد با درآمد کم بتوانند از این خدمات بهره مند شوند.
نشست بین المللی روان شناسی و روان پزشکی در نیروهای نظامی و انتظامی به مدت ۲ روز، شنبه و یکشنبه ادامه خواهد داشت.